1/10/24
Journalisten och testföraren Daniel Östlund från Expressen/Teknikens Värld, som har många år av erfarenhet bakom ratten på snabba bilar, befann sig under den näst sista helgen i september på Mantorp Park. Där fick han möjligheten att för första gången köra en elektrisk tävlingsbil – EPWR Evelyn. Det blev en annorlunda och spännande upplevelse, där bilens unika karaktär och teknik imponerade.
Daniel Östlund - Journalist och testförare, Expressen/Teknikens Värld
Micke Jansson - CEO, PWR Group
Det var under STCC-teamens testkörningar på fredagen, inför helgens tävlingar, som Daniel Östlund stod redo tillsammans med representanter från EPWR, en del av PWR Group. Klockan 15.15, iklädd full racingutrustning, var han redo att återigen nyttja den racinglicens han tog för omkring 20 år sedan. Målet var att bilda sig en egen uppfattning om eldrivna tävlingsbilar, något som många så kallade "petrol heads" ser med viss skepticism på. Det blev en upplevelse som utmanade de etablerade föreställningarna om vad motorsport är – och kan bli.
Östlund beskriver eldriften som optimal för tävlingssammanhang, tack vare den jämna kraftutvecklingen. Men han påpekar att det var bilen i sig, snarare än eldriften, som utmanade hans komfortzon. Den var inställd med en stenhård racingsättning på fjädringen, anpassad för maximal karosskontroll och grepp – inte komfort. Samtidigt kördes bilen med gatudäck, vilket kan vara ovant för en förare som är van vid att tävlingsbilar ska "bita" i asfalten och ge tydlig återkoppling kring var gränsen går. "Här kändes det halt", förklarar han, och menar att det var svårt att få en känsla för bilens position och grepp. Den unika körupplevelsen krävde mer än bara snabb reflexförmåga – det handlade om att bemästra bilens karaktär och anpassa sin teknik efter bilens egenskaper.
"Körtekniken spelar definitivt en roll här," fortsätter Östlund. "Du kan inte bara gå på gasen ut ur kurvorna som vanligt, då kastar sig bakvagnen. Man måste vara försiktig och lära sig hur bilen reagerar, vilket kräver träning, träning och åter träning."
Östlund förklarar att han tydligt kände av att bilen saknade differential. Han berättar att båda bakhjulen alltid snurrar med samma hastighet, vilket innebär att de i kurvor snurrar lika snabbt, istället för att innerhjulet roterar långsammare som det gör i en traditionell förbränningsracingbil. Denna egenskap ställer också särskilda krav på förare att anpassa sin körstil, särskilt i kurvor där man normalt skulle kunna lita på att hjulen rör sig olika. "Det gör bilen lite svårhanterlig och kräver tid för att bygga förtroende för hur bilen beter sig. Inte minst för att förstå hur en förare bäst skall bemästra kurvtekniken " konstaterar Östlund.
I sin fortsatta reflektion kring bilens grepp betonar Östlund att däcken var den största utmaningen under testkörningen, medan kraftleveransen från den elektriska drivlinan överraskade honom positivt. Han förklarar att det inte handlar om att elbilar är sämre eller bättre, utan om att de kräver en annan typ av precision. "Högerfoten fungerar som en potentiometer – du kan styra exakt hur mycket moment du vill ha utan att behöva tänka på växlingar. Det gör körningen mer exakt, men också mer förlåtande på vissa sätt," konstaterar Östlund.
Ett annat intressant moment under testkörningen var ljudupplevelsen. "Den är inte ljudlös; det är mycket transmissionsljud och kuggingrepp som viner genom bilen," berättar Östlund. "Nästa gång tar jag nog med öronproppar!" Ljudet skiljer sig från det som vanligtvis hörs i vardagliga elbilar, där ljudet är mer dämpat. I tävlingssammanhang blir det istället en del av upplevelsen med sitt hårda och ofiltrerade ljud.
Sverige som ledstjärna i elektrifierad motorsport
Som testförare och journalist har Östlund en unik inblick i motorsportens utveckling, och han ser elektrifieringen som en nödvändighet för framtiden. "Det är en naturlig väg att gå om motorsporten ska överleva långsiktigt," säger han. Östlund ser Sverige som en nyckelspelare i denna omställning, med flera tillverkare som utvecklar elbilar för tävlingssammanhang.
”Sverige har potentialen att bli en ledande motorsportnation,” säger Östlund och framhäver landets viktiga roll i att driva utvecklingen av motorsporten framåt. Med flera framstående tillverkare av elbilar och elracingbilar, såsom PWR Group och deras utvecklingsarm EPWR, står Sverige i en unik position för att leda omställningen inom motorsporten. I Nynäshamn, till exempel, byggs rallycrossbilar med en innovativ ansats, vilket efterliknar EPWR-konceptet, exemplifierar det svenska engagemanget för att kombinera bland annat racing med elektrifierad teknologi. Detta skapar inte bara nya möjligheter för sporten, utan också för Sverige att etablera sig som en föregångare inom elektrisk motorsport på den internationella arenan.
På frågan om varför man i dagsläget inte pratar om Sverige som en ledande motorsportnation i den utsträckning som kanske bör göras, förklarar Östlund att motorsport i Sverige historiskt har varit mer av en garageverksamhet, men att vi nu ser en professionell kärna växa fram. Motorsporten är inte lika populär, eller en sport på samma sätt, som fotboll eller hockey, och det beror på flera faktorer. ”Vi har inte byggt motorsporten som en arenasport på samma sätt” förklarar Östlund som en anledning till detta.
Svensk racing har traditionellt ägt rum på garagenivå, en verklighet som har funnits länge. STCC gjorde sin entré på 90-talet och blev en succé, vilket ledde till att vi anpassade internationella reglementen i Sverige. I år har STCC nu licensierat ett svenskt regelverk från EPWR, vilket markerar ett steg framåt i utvecklingen av motorsporten.
”Det är glädjande att se att Sverige nu tar på sig ledartröjan för att skapa nya klasser och förutsättningar, med fokus på reglementen, bilar, tillverkning, serieformat och infrastruktur. Motorsporten börjar nu fungera som en testplattform, något som vi inte har sett tidigare, särskilt inte från tillverkarsidan” menar Östlund.
Östlund framhåller att vi har haft racingstjärnor tidigare, men nu ser vi en hel industri växa fram i ryggen på motorsporten, vilket är mycket spännande. Denna förändring pekar på den potential som finns för fortsatt tillväxt och innovation inom svensk motorsport.
Elektrifierad motorsport eller traditionella förbränningsmotorer?
Vad föredrar du – elbilar eller traditionella bilar? Östlund svarar diplomatiskt att det finns andra faktorer som spelar en större roll än drivkällan. En elracingbil kan vara precis lika spännande som en förbränningsracingbil, och han ser ingen anledning till att det ena skulle utesluta det andra.
I slutändan handlar det om att bevara passionen för motorsporten, oavsett vilken teknik som används. Med den snabba utvecklingen av eldrivna racingbilar och de nya möjligheter som kommer med dem, står svensk motorsport vid en avgörande punkt. Utifrån de inblickar som Östlund bidrar med kan vi gott säga att det finns stor potential i att fortsätta omfamna innovation och växa som en nation inom motorsport, vilket kan föra med sig en helt ny era av tävling och teknik. ”Oavsett vilken väg vi väljer, är det tydligt att framtiden för svensk motorsport är lovande” avslutar Östlund.
EPWR – Banbrytande innovation och hållbarhet i motorsportens framtid
EPWR, som är en del av PWR Group, har tagit på sig uppgiften att driva innovation, teknisk utveckling och hållbarhet inom motorsporten – och långt därutöver. Genom att använda motorsport som en testplattform för nya teknologier erbjuder EPWR sina partners möjligheten att utveckla och validera sina innovationer i en högpresterande och verklighetsbaserad miljö. Med eldrivna tävlingsbilar, som de Östlund testat, och skapandet av Sveriges första eldrivna touring car mästerskap, har EPWR redan satt sitt avtryck på motorsportens framtid.
Men deras arbete stannar inte vid motorsporten. EPWR samarbetar med företag från olika sektorer för att hjälpa dem att förverkliga sina idéer, och erbjuder skräddarsydda lösningar som bidrar till både teknologiska framsteg och en mer hållbar framtid.
Vid Pennan,
Jenny Videsparv
Head of Brand and Communication